ככה יעשה למי שקורא לילד שלו "אבא"

ככה יעשה למי שקורא לילד שלו "אבא"הגיעה אלי משפחה, עם סיפור רקע מאד קשה;
ילד מפה, שני ילדים מפה, אב עם עבר מפוקפק שחזר למוטב ואם שעיקר ניסיונה בחיים התמצה בשנים של טיפולי פוריות, בלי עבודה ובלי לימודים.
והאמת? הם היו מקסימים.

עיקר התלונות נסבו על הילד בן ה-4.5 שמקלל, מרביץ, רץ לכביש ועושה כל מה שאסור.
התחלנו, לאט לאט, לראות את מערכות היחסים בבית ומה הקטנצ'יק הזה מרוויח מזה שהוא מקלל, רץ לכביש או צובט את אחותו התינוקת.
כמובן שבעצם, בתוך כל עננת "הרוע" היה ילד חמוד וחכם בצורה בלתי רגילה… ברגע שנתתי להורים כלים לרתום את הילד לטובת המשפחה, להיות חזקים ונחושים למול גחמותיו ולהוריד את רמות הכעס, שלל ההתנהגויות של הילדון השתפרו פלאים, אבל לי, עדיין, משהו מאד הפריע.

כאשר הייתי אצלם בצפייה בבית, ראיתי שהאבא קורא לילדון "אבא" או "אבאל'ה", כמנהג אבות רבים בארצנו הקטנטונת. זה היה הזמן להסביר לאבא האמיתי, מה קורה במוחו של ילדון בן 4.5 כשקוראים לו "אבא": לילדים בגיל הזה יש חשיבה מאד קונקרטית. הקוגניציה שלהם עוד לא מפותחת דיה להבין מטאפורות מורכבות, מושגים מופשטים או אפילו סלנג.
מכאן, שאם יש אבא במשפחה וגם ילד שקוראים לו "אבא" – הרי שהם בעצם שווים. שווי כוחות. בעיניו של הילד – מילה של "אבא" שקולה למילה של "אבא", ולכן אין שום סיבה, מבחינתו, שהוא לא יהיה זה שקובע ומחליט, נכון?

ילד הוא ילד, ויש לו זכויות וחובות של ילד.
אבא הוא אבא, ויש לו זכויות וחובות של אבא.
אסור שמישהו מהם יתבלבל בדרך בנוגע לתפקיד שלו בהיררכיה המשפחתית, אחרת נקבל ילד מתוסכל שלא מבין למה הוא לא יכול "להחליט על עצמו" או על אחרים, והורים מתוסכלים שלא מבינים מהיכן שואב הילד את החוצפה והתעוזה לנהוג כפי שהוא נוהג.

על אותו משקל בדיוק, הורים הקוראים לילדיהם "נסיך", "נסיכה", "אמאל'ה", "גאון" ושאר תארים מוחלטים אשר לא באמת נובעים ממציאות חייו של הילד, עשויה להותיר את ילדיהם מבולבלים בנוגע לתפקיד שלהם בחיי המשפחה ובחיי החברה שסובבת אותם…

לכן, עשו לעצמכם ולילדיכם טובה גדולה, קראו להם בשמם או בשם חיבה, והניחו את התארים למי שבאמת הרוויחו אותם.

עפרה שפר ברוש – הדרכת הורים
054-3623501
פייסבוק  | קליניקה בלהבים

 

2 thoughts on “ככה יעשה למי שקורא לילד שלו "אבא"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *